१७ असोज २०८१, बिहिबार
१७ असोज २०८१, बिहिबार

अनेकतामा एकता खोज्ने पृथ्वीनारायण

पृथ्वीनारायण शाहले ज्यान जोखिममा राखेर नेपाललाई बेलायती उपनिवेशवादबाट नबचाएको भए सायद नेपाल नै हुने थिएन। आज हामी नेपाली बोल्ने नै थिएनौं।


विभिन्न राजनीतिक दलले पृथ्वीनारायण शाहको जन्मजयन्ती पुस २७ लाई नेपाल दिवसका रूपमा मनाउन सरकारसँग माग गरेको छ। नेपाल एकीकरण गर्ने तत्कालीन राजा पृथ्वीको जन्मजयन्तीलाई ‘नेपाल दिवस’का रूपमा मनाउनुपर्ने तर्क छ। विश्वका अधिकांश मुलुकमा राष्ट्रिय दिवसलाई विशेष महत्त्वको दिनमा मनाउने गरेका छन्। नेपालमा निश्चित राष्ट्रिय दिवस छैन। नेपाल दिवस मनाउन जन्मजयन्ती र राष्ट्रिय एकता दिवस सबैभन्दा उपयुक्त दिन हुन सक्छ। हालका वर्षहरूमा जति राष्ट्रियता एकताको आवश्यकताको अनुभूति सायद अरू कुनै पनि वर्षमा नेपाली भूगोल र राजनीतिक परिवृत्तिलाई थाहा होला।

विभिन्न राजनीतिक वृत्तका धारणा फरक फरक हुन्छन्। राष्ट्रिय स्वाभिमानमा सबै एकै छातामुनि हुनुपर्नेमा त्यसो देखिएन। अनेकतामा आउन नसकेको कटु यथार्थ छ। यो दिन केवल एउटा राजाको जन्मदिन मात्र नभई सिंगो नेपालको पहिचान अनि नेपालीपनाको बिगुल फुकिएको र झकझक्याउने दिनका रूपमा हो। विकास अनि राष्ट्रिय एकतामा सँगै दौड सुरु गरेको नेपाल, जर्मन, इटाली अनि चीनलगायतका देशसँग तुलना गर्दा नेपाल भने ठूलो खाडलको सामना गरिरहेको छ। ‘घूस लिन्या र घूस दिन्या दुवै राष्ट्रका शत्रु हुन्’, ‘नेपाल दुई ढुंगाबीचको तरुल हो’ यस्ता दिव्योपदेशका दूरगामी तथा अर्थपूर्ण सरल परिभाषा अहिले पनि उत्तिकै सान्दर्भिक छन्। श्री ५ बडामहाराजाधिराज पृथ्वीनारायण शाह (वि.सं. १७७९–१८३१) शाहवंशीय राजा हुन्। स–साना राज्यमा बाँडिएका बाइसे र चौबिसे राज्यलाई एकत्रित गरी देशको सिर्जना गर्ने यिनी आधुनिक नेपालको राष्ट्रनिर्माताको रूपमा चिनिन्छन्।

पृथ्वीनारायण शाहले राष्ट्रवादको अवधारणा अघि सारेका थिए। उनले प्रस्तुत गरेका समाजवाद, धर्मनिरपेक्षता र अविभाज्य नेपाल राष्ट्रका मूल दर्शन हुन्।

पृथ्वीको सम्झनामा पुस २७ गते नेपालमा राष्ट्रिय एकता दिवस मनाउने गरिन्छ। नेपालले महान् राजा शाहको २९८औं जन्मजयन्ती मनाउने भएको छ। उनले करिब २५० वर्षअघि हिमालयको दक्षिणी भागमा रहेका साना राज्यमाथि औपनिवेशिक खतराको परिकल्पना नगरेको भए सायद आज नेपाल भनेर गर्व गर्ने कुनै देश हुने थिएन। दक्षिणमा मुगल साम्राज्यको क्रमशः पतनपछि, युरोपेली उपनिवेशवादी दक्षिणपूर्वी एसियामा ठूलो संख्यामा व्यापारीको रूपमा प्रवेश गरे। त्यसपछि सयौं राज्यहरूको उपनिवेश सुरु भयो। नेपाल संकुचित भएर केही पहाडी क्षेत्रसहित काठमाडौं उपत्यकामा मात्र सीमित थियो। पूर्वमा असमदेखि पश्चिममा कश्मीरसम्म र दक्षिणमा गंगा नदी र ब्रह्मपुत्र नदीसम्म पूर्वदेखि पश्चिम र उत्तरदेखि दक्षिणसम्म फैलिएको दर्जनौं राज्य थिए।

विशाल हिमालय क्षेत्रमा कतै एउटा सानो गोरखा राज्यका राजाले विदेशी आक्रमणकारीको खतरा महसुस गरे। पृथ्वीले २० वर्षको उमेरमा शत्रुहरूसँग लड्न बलियो र शक्तिशाली राष्ट्र निर्माण गर्न दर्जनौं साना राज्यहरूलाई एकीकरण गर्ने अभियान सुरु गरे। पृथ्वीले जीवनको ३३ वर्ष नेपाल निर्माण र एकीकरणमा बिताए। उनले ज्यान जोखिममा राखेर नेपाललाई बेलायती उपनिवेशवादबाट नबचाएको भए सायद नेपाल नै हुने थिएन र आज हामी नेपाली बोल्ने नै थिएनौं। अंग्रेजहरूले सबै ससाना राज्यलाई भारतको उपनिवेशमा विलय गरिदिए। त्यसपछि सबै नेपाली भाषा, संस्कृति र परम्परालाई दक्षिणको विशाल जनसंख्याले निले मेटाइदिए। तसर्थ, ‘बृहत्तर नेपाल’का निर्माता पृथ्वीलाई वर्तमान नेपालभित्र वा बाहिर साथै विश्वका जुनसुकै ठाउँमा रहेका सबैले कृतज्ञता र श्रद्धाञ्जलि अर्पण गर्नुपर्छ भन्नुमा अतिशयोक्ति नहोला।

सन् १९५१ देखि ७० वर्षको इतिहासमा नेपालले धेरै राजनीतिक परिवर्तन देख्यो। नेपालको भौगोलिक अवस्थाका कारण नेपाली राजनीतिमा भारतीय भूमिका हुन्छ। १६१४–१६१६ को अंग्रेज युद्धपछि, ब्रिटिस उपनिवेशवादीले एकीकृत बृहत्तर नेपालको लगभग आधा नेपाली भूमि लुट्यो। अंग्रेजहरूले लुटेको भूमिलाई आफ्नो नयाँ उपनिवेश भारतमा विलय गरे। तथाकथित सुगौली सन्धिपछि नेपाललाई पूर्व, पश्चिम र दक्षिण तीनैतिरबाट भारतले भूपरिवेष्ठित गरेको थियो। भारतले उपनिवेशित नेपाली भूमि फिर्ता गर्नुको सट्टा कब्जा गरेको छ। भारतले नेपालीभूमि कालापानी, लिपुलेक, लिम्पियाधुरा र सुस्तामा पनि कब्जा गरेको छ। नेपालको भूपरिवेष्ठित स्थितिको फाइदा उठाउँदै आएको छ। जब नेपाल सरकार भारतीय आदेशमा असहमत हुन्छ, तब उसले जवाफमा आर्थिक नाकाबन्दी गर्छ। नेपालले विगत केही दशकमा तीनवटा ठूला नाकाबन्दी सहेको छ। यस्तो व्यवहार गर्नुको प्रमुख कारण भूपरिवेष्ठित हो।

अब समय आएको छ, बेलायतले भारतको उपनिवेशमा विलय गरेको ग्रेटर नेपालको भूभाग नेपालले दाबी गर्नुपर्छ। एकीकृत ग्रेटर नेपालको भूभाग कहिल्यै भारतको थिएन। किनभने अहिलेको आकार र आकारमा करिब दुई सय वर्षअघि भारत थिएन। बृहत्तर नेपालको पुनस्र्थापना भएपछि नेपालको बंगलादेशसँग साझा सिमाना हुनेछ। नेपाल अब भारतले बन्द गर्नेछैन। त्यसपछि नेपालको विकास सुरु हुन्छ। पृथ्वीले स–साना क्षेत्र जस्तै (भीरकोट, कास्की, लमजुङ र गोरखा)मा राज्य गरिरहेको शाहवंशलाई पूरै नेपालको राजवंशमा रूपान्तरण गर्दै आधुनिक नेपालको जग बसालेका थिए। उनले सुरु गरेको एकीकरण अभियान बढ्दै गएर नेपाल राज्यको सिमाना पूर्वमा टिष्टा नदी, दक्षिणमा मगध र पश्चिममा सतलज नदीसम्म विस्तार भएको थियो। १८७१ कात्तिक १८ गते सुरु भएको नेपाल अंग्रेज युद्धपश्चात् सुगौली सन्धिसम्म यो भूभाग नेपाल अधिनमा थियो।

नौ दिनसम्म घाटमै रही माघ १ गते बिहान ७ बजे पृथ्वीको निधन भएको थियो। कतैकतै सिकार खेल्न गएको बेलामा बाघको आक्रमणमा परी गहिरो चोट लागेर मृत्यु भएको समेत उल्लेख छ। घाटमै राखिएको बेला उनले नेपालको भूराजनीतिक अवस्था, सामाजिक जीवन, प्रतिरक्षा र विकासका सन्दर्भमा उपदेशहरू दिएका थिए। जसलाई ‘दिव्योपदेश’ भनिन्छ। ‘नेपाल दुई ढुंगाबीचको तरुल जस्तो रहेछ। दक्षिणको बादशाह महाचतुर रहेछ। जाइकटक नगर्नु, झिकी कटक गर्नु। नेपाल चार वर्ण, छत्तीस जातको साझा फूलबारी हो।’ इत्यादि सान्दर्भिक उपदेशहरू पृथ्वीले दिएका थिए।

आर्थिक नीति
पृथ्वीनारायणले आर्थिक समृद्धिका बारेमा पनि धेरै कुरा व्यक्त गरेका छन्। मुलुक गरिब भयो भने सुरक्षित रहन सक्दैन भन्ने उनको मान्यता थियो। सरकारले कर उठाउन कसैलाई ठेक्का नदिइकन आफैंले सो कार्य गर्नुपर्छ भन्ने उनको धारणा थियो। उनले तात्कालिक समयमा उनले पूर्व र पश्चिमका बाटाहरू बन्द गर्दै काठमाडौंसम्म यातायात खुलाउने इच्छा राखे। उनले स्थानीय उत्पादनलाई जोड दिए। उनको कृति दिव्योपदेशमा विदेशी व्यापारीहरू नेपाल प्रवेश गरे भने यसलाई मरुभूमि बनाएर छोड्ने धारणामा राखेका थिए। यस्तै सन्दर्भमा उनले विदेशी कपडा लगाउनेलाई बहिष्कार गर्ने सल्लाह दिए। स्थानीयवासीलाई कपडा बुन्न प्रशिक्षणसमेत दिए। स्थानीय सम्पत्ति देशबाट बाहिर जान नहुने उनको विश्वास थियो। उनले नेपाली जडीबुटीलाई विदेशी भूमिमा बेच्न र यसबाट प्राप्त सम्पत्तिलाई देशमा फिर्ता ल्याउन प्रोत्साहित गरेका थिए। उनी पैसा देशभित्र मात्र रहेको हेर्न चाहन्थे। उनको प्रसिद्ध भनाइ छ, ‘प्रजा मोटो भए दरबार बलियो रहन्छ।’

नेपालको एकीकरणसँगै तत्कालीन राजा पृथ्वीनारायणले राष्ट्रको धर्मनिरपेक्षता, समावेशिता, समानता र सार्वभौमसत्ता सहितको आधुनिक राष्ट्रवादका सबै तत्त्व समावेश गरेका थिए। माओवादी नेता पुष्पकमल दाहाल प्रचण्ड र उनका गोरिल्लाको नेतृत्वमा वर्तमान सत्तारूढ दलका राजनीतिज्ञहरूबाट दमनमा परेको थियो नेपाल। राज्यले उनको हैसियतलाई आधिकारिक रूपमा मान्यता दिँदैन किनभने तिनीहरूले उनको विरासत मेटाउने प्रयास गरेका छन्। गणतन्त्र घोषणापछि राष्ट्रपति विद्यादेवी भण्डारीले पृथ्वीनारायणको शालिकमा पुगेर श्रद्धाञ्जलि अर्पण गर्ने हिम्मत देखाएर पहिलो राष्ट्राध्यक्ष बनिन्। पृथ्वीका प्रधानमन्त्री कालु पाण्डेको रगतले राष्ट्रनिर्मातालाई राष्ट्रपति भण्डारीले श्रद्धाञ्जलि अर्पण गरेकी थिइन्। नेपाली सेनाले शान्ति सम्झौतामा हस्ताक्षर भएपछि पृथ्वीको नामजस्तै सबै प्रकारका आक्रमणको सामना गरी संस्थाका संस्थापकको पक्षमा कडा अडान लियो।

एक संस्थापक र कमान्डरको रूपमा नेपाली सेनाले आफ्नै औपचारिक हलको केन्द्रमा शाहको जीवन आकारको रेखाचित्र पनि झुन्ड्याउँछ। जहाँ प्रत्येक उच्चस्तरीय बैठक हुन्छन्– शाहको तस्बिर प्रत्यक्षदर्शीको रूपमा उभिएको देखिन्छ। उनको विरासतलाई त्याग्ने राज्यको नीति भए पनि नेपाली सेनाले नेपाली सेनाका संस्थापकको सम्मान र गौरवलाई कहिल्यै त्यागेको छैन भन्नुमा अत्युक्ति नहोला। राजतन्त्रको उन्मूलनपछि पनि नेपाली सेनाले विगतमा जस्तै उनलाई सम्मान गर्दै आएको छ। चन्द्रागिरि पहाड चन्द्रागिरि हिल रिसोर्ट्स पहाडको चुचुरोमा रहेको पृथ्वीनारायणको पूर्ण मूर्ति सबैभन्दा बढी घुम्ने ठाउँ हुनेछ भन्ने विरलै कल्पना थियो। राजा पृथ्वीको शालिक चन्द्रागिरि हिल र केबुलकारमा रहेका पुस्ताका सबै पुस्ताका लागि घुम्नलायक स्थलमध्ये एक हो। स्व. हृषीकेश शाहले आफ्नो पुस्तक ‘हिरोज एन्ड बिल्डर्स अफ नेपाल’मा लेखेका छन्, ‘गोरखाको नाम र परम्पराका लागि सबै नेपालीले महसुस गरेको गर्वको

भावना यति ठूलो छ कि भारत र अन्यत्र बसोबास गर्ने नेपालीको सामाजिक र राजनीतिक संगठनहरूलाई पनि प्रायः गोरखा भनिन्छ।’

विश्वभर कालो र सेतोको विभाजन भई जनताको अधिकार कहीँ नरहेको अवस्थामा शाहले समावेशिता, धर्मनिरपेक्षता, उपनिवेशवाद विरोधी, समाजवाद र राष्ट्रवादको अवधारणा अघि सारेका थिए। उनले बलियो मानिसले नै शासकलाई बलियो बनाउन सक्ने, स्वदेशी वस्तुको प्रयोगलाई प्रोत्साहन गर्ने, विदेशी वस्तुमा नजानेमा जोड दिए। नेपाललाई जितेर आफ्नो जितलाई स्थिर बनाउन चाहन्थे। त्यसैले उनले नेपालका नेवार समुदायको सामाजिक, धार्मिक, आर्थिक र सांस्कृतिक जीवनमा असर पर्ने कुनै काम गरेनन्। एक नेपालीको हैसियतले हामी सबैले उनको योगदानप्रति गर्व गर्न जरुरी छ। नेपाली भएकाले गर्व गर्ने सबैका लागि उनी बराबर हुन्। उनले प्रस्तुत गरेको समाजवाद, धर्मनिरपेक्षता र अविभाज्य राष्ट्रका मूल दर्शन हुन्।

विदेशी कूटनीतिज्ञ, विद्वान्, इतिहासकार र आमजनताले मान्यता पाएका पृथ्वीनारायण महान् राजा हुन्। ‘पृथ्वीनारायण शाहको वीरता, राज्यसत्ता र प्रशासनिक गुणले नेपालीलाई गौरव र गौरवको भावनाले भरिएको छ। उनको दूरदर्शिता र बुद्धिमत्ताको फलस्वरूप नेपालमा आजसम्म हिन्दू र बौद्ध धर्मको संश्लेषण कायम छ। उनले बनाएका बलिया राष्ट्रहरू लामो समयसम्म संसारको एक मात्र स्वतन्त्र र स्वतन्त्र हिन्दू राष्ट्र हुनुपर्छ’, हृषीकेशको पुस्तक हिरोज एन्ड बिल्डर्स अफ नेपालमा छ। वीरताको इतिहास बोकेको पृथ्वीनारायणका सालिकहरू नेपालका धेरै सहर अनि चोकमा देख्न सकिन्छ। प्रायः चोर औंला माथि उठाएर उभिएका स्वरूपमा देखिने उनको सालिक तथा तस्बिरले नेपालीजनलाई सदैव एकताको शिक्षा दिइरहेको छ।

तपाईको प्रतिक्रिया
  • खुसी (0%)
  • दुःखी (0%)
  • अचम्मित (0%)
  • हाँस्यास्पद (0%)
  • आक्रोशित (0%)
टिप्पणी

सम्बन्धित खबर

लोकप्रिय

सामाजिक संजाल

भर्खरै

छुटाउनुभयो कि ?